Välkommen till AoH forum om hundarSveriges populäraste forum om hundar med ca 800 nya inlägg per dag. Här samlas allt från nybörjare till proffsen av hundförare och diskuterar livet med hund, träningstips och mycket mer. Alla medlemmar, som vill, får en egen Gratis Blogg!. Registrera dig du också och kom med in i gemenskapen. Mvh |
Utställningshund dog vid ringside
Utställningshund dog vid ringside
When will they ever learn...?
[list=][/list]Sommaren har bara börjat. Jag undrar hur många hundar som ska behöva dö under årets tävlingar pga sina ägares nonchalans. Hittills i år har jag "bara" hört talas om en - men naturligtvis en för mycket!
I samband med helgens SKK-utställning i Vänersborg arrangerade en rasklubb sin rasspecial.
Medan ägaren visade andra hundar dog en av hennes hundar i sin bur utanför ringen.
Rasklubbens hemsida visar bara resultat och trevliga bilder från utställningen, inget nämns om den döda hunden. Dock lär klubben ha lämnat in en anmälan om händelsen till SKKs Disciplinnämnd. Alltid något.
Mer om den tragiska händelsen finns att läsa på hundens uppfödares hemsida.
http://www.frosta.se/frosta.nyheter.html
[list=][/list]Sommaren har bara börjat. Jag undrar hur många hundar som ska behöva dö under årets tävlingar pga sina ägares nonchalans. Hittills i år har jag "bara" hört talas om en - men naturligtvis en för mycket!
I samband med helgens SKK-utställning i Vänersborg arrangerade en rasklubb sin rasspecial.
Medan ägaren visade andra hundar dog en av hennes hundar i sin bur utanför ringen.
Rasklubbens hemsida visar bara resultat och trevliga bilder från utställningen, inget nämns om den döda hunden. Dock lär klubben ha lämnat in en anmälan om händelsen till SKKs Disciplinnämnd. Alltid något.
Mer om den tragiska händelsen finns att läsa på hundens uppfödares hemsida.
http://www.frosta.se/frosta.nyheter.html
Brains AND Beauty!
"Bästa sättet att bli av med en vän brukar vara att ha affärer ihop..."
"Bästa sättet att bli av med en vän brukar vara att ha affärer ihop..."
-

Tofsen - Champion

- Hundras(er): pek
Re: Utställningshund dog vid ringside
Det var mycket som hände i Vänersborg.
(underligt att ingen nämt detta innan)
En shelti avled efter ha blivit på fluggen och illa skadad av en moloss. (matte till sheltin och mannen som särade dem skadades av molossen)
En cavalier (ev.stavfel) avled då tantan som hade den tog med en åldring med hjärtfel och satte den i solen.(som tofsen nämner ovanför)
Pincher domaren blev beten av en pincher fick göra 1 timmes uppehåll.
En hund fick en allergisk reaktion (tror den överlvde)
Men det var bara 1 utropp om 1 hund i bil.
//Sanna
En shelti avled efter ha blivit på fluggen och illa skadad av en moloss. (matte till sheltin och mannen som särade dem skadades av molossen)
En cavalier (ev.stavfel) avled då tantan som hade den tog med en åldring med hjärtfel och satte den i solen.(som tofsen nämner ovanför)
//Sanna
Vinthundsägarens filosofi: Fast hand utan brutalitet
-Dragon Light´s kennel-
-Dragon Light´s kennel-
-

Sanna med vargarna - Champion

- Hundras(er): Irl. varghund
Tråkigt för alla inblandade. 
They eat the heck out of your carrots. And if they could, they'd carry your feet around for good luck.
-

sayah - Moderator

- Hundras(er): Jaktlabbe
Sanna med vargarna skrev:Det var mycket som hände i Vänersborg.(underligt att ingen nämt detta innan)
//Sanna
OJ!!
Allt detta har jag missat.... fy så tragiskt.
Vet du vad för moloss?? Grupp 1 & 2 gick inte samma dag.. men förvisso kan d ju varit hundar som följt med bara.
- Ters
- Veteran

En Cane Corso flög på barnet i familjen, satt ett par meter framför oss. Helt oprovocerat. Bet barnet i armen.
Varför kasta småsten i glashus när man kan skjuta sig själv i foten med en bazooka?
-

Dobbe - Champion

- Hundras(er): Fyrbenta
Ska tillägga att pinscher, Cane Corso och Sheltie skedde på cirka 1 timmes tidsperiod inom 10 meter från vår ring. När det gäller Sheltien så stod folk mellan ringarna med sina hundar i 1,8 meter långt koppel. Ingen uppsikt på hundarna. Jag hörde ett jävla vrål, gap och skrik och då låg ett antal personer och slet i hundarna. Nån vrålade "Ta bort den där jävla hunden" och sen "Det har gått hål rakt igenom". Men det förvånar mig inte att sånt här händer, för folk stannar upp mitt i gångarna för att stå och prata med folk utan att ha koll på sina hundar.
Varför kasta småsten i glashus när man kan skjuta sig själv i foten med en bazooka?
-

Dobbe - Champion

- Hundras(er): Fyrbenta
Vad jag har hört ska det ha varit en Dogo Argentino som bet ihjäl Sheltin. Angående Cane Corson så vaktade hon sitt ben och hann aldrig uppfatta att det var barnet som kom (detta har jag fått veta av ägaren), fortfarande är det väldigt tråkigt att det händer. Hela utställningen känns lite tråkig iom att det var så mycket som hände 
- MalinBaltzar
- Nosare

- Hundras(er): Cane Corso
MalinBaltzar skrev:Vad jag har hört ska det ha varit en Dogo Argentino som bet ihjäl Sheltin. Angående Cane Corson så vaktade hon sitt ben och hann aldrig uppfatta att det var barnet som kom (detta har jag fått veta av ägaren), fortfarande är det väldigt tråkigt att det händer. Hela utställningen känns lite tråkig iom att det var så mycket som hände
Finns ingen ursäkt när en hund biter en människa... ägarna skulle aldrig ha utsatt hunden för att få ett ben att vakta eller så får man ha sina hundar i bur e.dyl så inget sådant händer.
Dogo argentino eller Cane... d är ju stor skillnad i utseende på dom & går ju knappast att ta fel på. Dobbe... såg du händelserna?
- Ters
- Veteran

Ters skrev:Sanna med vargarna skrev:Det var mycket som hände i Vänersborg.(underligt att ingen nämt detta innan)
//Sanna
OJ!!
Allt detta har jag missat.... fy så tragiskt.
Vet du vad för moloss?? Grupp 1 & 2 gick inte samma dag.. men förvisso kan d ju varit hundar som följt med bara.
Om jag inte minns helt fel så gick den i ring 5
Denna hund satt i ett rött vidöppet RC tält. och jag passerade precis sek. innan med mina vargar.
Bakom mig gick 2 shelti en svar/tvit ooch en brun/vit. Lava hade nämligen hälsat på dem.
Utan förvarning kom denna hunden brun lite brindel aktig utfarande och hade sicktat in sig på den brunvita sheltin.
Folk samlades inte för att titta utan för att få särade på hundarna.. jag flyttade självklart på mig.
Det var en man i svarta shorts ingen t-shirt med snygga tatueringar som lyckades få bukt på allt och det var inte ens hans hundar.
Tjejen som äger molossen hade det inte lätt, hunden slank igenom hennes fingrar och hon fick inget tag om hunden.. (muskelmassa är ibland en nackdel)
Till slut fick de isär hundarna och la sheltin på ett bord bredvid.
Veterinär kom. sedan skickades sheltin till veterinärkliniken och jag hörde att den tyvärr avled av sina skador som åsamkades av molossen.
Matten till sheltin och mannen som särade på dem blev skadad i allt men de klarade sig.
Nu var det så att tjejens om ägde molossen hade sitt tält vidöppet.. det var varmtd enna dagen och hudnen hade inget halsband eller koppel.
Ingen vet riktigt varför detta skedde, det är bara så sorgligt.
Jag tänker att "Det kunde ha varit mina tjejer" och ryser.
Måste poängtera det var INGEN DOGO ARGENTINO //Sanna
-Dragon Light´s kennel-
-Dragon Light´s kennel-
-

Ters skrev: Dobbe... såg du händelserna?
Jag såg se mitt inlägg innan.
//Sanna
-Dragon Light´s kennel-
-Dragon Light´s kennel-
-