Välkommen till AoH forum om hundar

Sveriges populäraste forum om hundar med ca 800 nya inlägg per dag.

Här samlas allt från nybörjare till proffsen av hundförare och diskuterar livet med hund, träningstips och mycket mer.

Alla medlemmar, som vill, får en egen Gratis Blogg!.

Registrera dig du också och kom med in i gemenskapen.

Mvh
MrWize och MiWa

Utställningshund dog vid ringside

Här diskuterar vi hundfrågor i allmänhet.

Re: Utställningshund dog vid ringside

Inläggav jenny_stridh tor 12 jun 2008, 18:44

Som vanligt verkar det ju bara intressant för alla vilken sorts hund det var som bet, när det öht inte borde vara en faktor. Det som ska vara intressant (och sorgligt/hemskt) är ju att hund och barn faktiskt blev bitna, inget annat. Det handlar helt enkelt om att folk ska ha koll på sina hundar och sina barn, "han/hon har aldrig gjort så förut" har ALDRIG funkat som ursäkt. Jag tycker själv att utställningar är otäcka just av den här anledningen, att folk inte har någon som helst koll. Det är vidrigt och en skam för hundhållningen.
jenny_stridh

Inläggav Emil Tax tor 12 jun 2008, 18:47

Tråkigt att sånt här händer.
Emil Tax
Valp
Valp

Inläggav Kalinsi tor 12 jun 2008, 19:02

Så fruktansvärt tragiskt med Sheltien som avled av sina skador :(
"Chowen - En Trofast Drömmare"
Användarvisningsbild
Kalinsi
Veteran
Veteran

Hundras(er): English Toy Terrier & Chow Chow

Inläggav Ters tor 12 jun 2008, 19:33

MalinBaltzar skrev:
Ters skrev:Som Cc ägare så är detta bedrövligt att höra... 2 incidenter med Cc inblandade på samma dag. Om någon har uppgifter på vilka hundarna var så tar jag tacksamt emot det... Går bra med katalognummer så är inga namn nämnda, eller skicka ett pm kanske!

Men vem har sagt att där är två incidenter med CC? En är illa nog men det är bara en...

:?: :?:
Ters
Veteran
Veteran

Inläggav Ters tor 12 jun 2008, 19:37

jenny_stridh skrev:Som vanligt verkar det ju bara intressant för alla vilken sorts hund det var som bet, när det öht inte borde vara en faktor. Det som ska vara intressant (och sorgligt/hemskt) är ju att hund och barn faktiskt blev bitna, inget annat. Det handlar helt enkelt om att folk ska ha koll på sina hundar och sina barn, "han/hon har aldrig gjort så förut" har ALDRIG funkat som ursäkt. Jag tycker själv att utställningar är otäcka just av den här anledningen, att folk inte har någon som helst koll. Det är vidrigt och en skam för hundhållningen.

D inte alltid bara så enkelt att skylla på ägaren... när en ras blir populär så avlas d på vad skit som helst & d visar sej förr eller senare i mentaliteten. Hur som helst så är det tragiskt det som hänt... klarar hundarna inte av andra hundar eller stressen, så låt bli att ta med dom på såna här påfrestande tillställningar.
Ters
Veteran
Veteran

Inläggav Maddox tor 12 jun 2008, 20:08

Oshet så många grejer som hände på en och samma utställning? Var det ovanligt rörigt där eller vad?

Min son blev biten av en Jack russell terrier i helgen och vi måste komma ihåg att hundar är inte programmerade exakt som vi önskar, de är egna individer med egna reaktioner och beteenden. Det är vi som måste anpassa oss till vad vi har för hund/ras. Jag klandrar inte jack russellterriern men jag blev såklart förskräckt. Ägaren likaså. Inte minst sonen!

Cane corson; ja, som sagt! Olyckor kan också hända den bäste. Men det ska inte behöva gå så långt som att det verkligen utdelas ett kraftigt bett. Var det det, Dobbe? Ett kraftigt bett alltså?

Angående sheltien - tråkigt att det gick så illa att hunden blev såpass skadad och dog av sina skador. Jag sänder mina tankar till ägaren + övriga.

Ägaren till hunden som dog borde ha satt hundens hälsa framför eventuella vinster ringside. En ris åt h*n!
maddox & adam
R.I.P vårt allt 'Ella' -> mycket älskad och saknad!
Användarvisningsbild
Maddox
Veteran
Veteran

Hundras(er): Cane Corso

Inläggav jenny_stridh tor 12 jun 2008, 21:13

Ters skrev:
jenny_stridh skrev:Som vanligt verkar det ju bara intressant för alla vilken sorts hund det var som bet, när det öht inte borde vara en faktor. Det som ska vara intressant (och sorgligt/hemskt) är ju att hund och barn faktiskt blev bitna, inget annat. Det handlar helt enkelt om att folk ska ha koll på sina hundar och sina barn, "han/hon har aldrig gjort så förut" har ALDRIG funkat som ursäkt. Jag tycker själv att utställningar är otäcka just av den här anledningen, att folk inte har någon som helst koll. Det är vidrigt och en skam för hundhållningen.

D inte alltid bara så enkelt att skylla på ägaren... när en ras blir populär så avlas d på vad skit som helst & d visar sej förr eller senare i mentaliteten. Hur som helst så är det tragiskt det som hänt... klarar hundarna inte av andra hundar eller stressen, så låt bli att ta med dom på såna här påfrestande tillställningar.

Jo, det är så enkelt och du och jag säger samma sak fast vi uttrycker oss olika. I min fras "folk ska ha koll på sina hundar" ingår att veta vad man har och därmed veta om hunden klarar av situationen, du bara uttryckte det i fler ord. Det spelar ingen roll hur hunden är mentalt, ägaren ska lik förbannat ha koll på den. Det vore ju fantastiskt om man kunde förbjuda hundar som bitit under utställning oavsett var på utställningsplatsen det inträffat men såvitt jag vet går det endast om hunden bitit/reagerat mot domaren.
Jag tycker att hela utställningsfenomenet är bisarrt och att den världen är genomrutten, och vidare att utställning i högsta grad bidrar till den avel du pratar om. När utseende och inte mentalitet prioriteras så får man många skithundar, så är det bara.
jenny_stridh

Inläggav Ters tor 12 jun 2008, 22:19

Har för mej att d står på SKK sida att om en hund visar aggressivt el oacceptabelt beteende i ringen eller utanför så ska den "utvisas" från utställningsområdet....
Ters
Veteran
Veteran

Inläggav MalinBaltzar tor 12 jun 2008, 22:36

Jag har pratat med ägaren till hunden igen och såhär är det: Hunden markerade sitt ben, det lät mer än vad som faktiskt hände, hunden vrålade och flickan likaså (började skrika av rädsla). Där blev inga märken överhuvudtaget på henne så något riktigt "bett" har det alltså inte varit. Denna hund älskar sin lillmatte överallt annat, det är fakta.

Det är inte en Cane Corso som bitit Sheltin, även om jag kan hålla med om att det egentligen inte spelar någon roll vilken ras det handlar om.

Sen att du Jenny har så mycket emot utställning får stå för dig. Jag har iaf aldrig hört om så mycket olyckor på en och samma utställning förut (ändå är det tråkigt att det blivit så nu) men där det finns mycket hundar kan såklart saker ske. Bara för att man tycker om att åka på utställning betyder inte det att alla "inte har någon som helst koll" men precis som när du går ut med hunden på dess vanliga promenad kan du stöta på människor som man kunde önska har bättre pli på sina hundar.
MalinBaltzar
Nosare
Nosare

Hundras(er): Cane Corso

Inläggav Olivetti tor 12 jun 2008, 23:04

Sanna med vargarna skrev:En cavalier (ev.stavfel) avled då tantan som hade den tog med en åldring med hjärtfel och satte den i solen.(som tofsen nämner ovanför)
//Sanna

Den hjärtsjuka hunden som satt i bur i solen var ingen cavalier. Det var en king charles spaniel.

Andra tog hand om den stackars döende hunden, men ägaren fortsatte visa sina andra hundar och vinna, som om inget hänt.
HUR kan man göra så???? :shock: :angryfire:
Alla bör inte ha hund. Ut med sådant pack ur SKK.
Störst av allt är kärleken - och lika lön för lika arbete.
Olivetti
Veteran
Veteran

FöregåendeNästa

Återgå till SNACKA HUNDAR