Välkommen till AoH forum om hundarSveriges populäraste forum om hundar med ca 800 nya inlägg per dag. Här samlas allt från nybörjare till proffsen av hundförare och diskuterar livet med hund, träningstips och mycket mer. Alla medlemmar, som vill, får en egen Gratis Blogg!. Registrera dig du också och kom med in i gemenskapen. Mvh |
Utställningshund dog vid ringside
Re: Utställningshund dog vid ringside
Olivetti: Va? bara fortsatte, är det sant?
Finns det några hundar i himlen? Naturligtvis, annars så skulle det inte vara någon himmel! /Petra
Efterlys ditt djur gratis http://www.hittadjur.se
Efterlys ditt djur gratis http://www.hittadjur.se
-

petra_el - Moderator

- Hundras(er): Schäfer & Tax
jenny_stridh skrev:
..
Det vore ju fantastiskt om man kunde förbjuda hundar som bitit under utställning oavsett var på utställningsplatsen det inträffat men såvitt jag vet går det endast om hunden bitit/reagerat mot domaren.
Jag tycker att hela utställningsfenomenet är bisarrt och att den världen är genomrutten, och vidare att utställning i högsta grad bidrar till den avel du pratar om. När utseende och inte mentalitet prioriteras så får man många skithundar, så är det bara.
Det är INTE bara hundar som biter/hotar DOMARE som åker dit. Det du har skrivit här ovanför och som jag har färgmarkerat gäller redan sedan flera år tillbaka!
Inom ALLA SKK-organisationernas evenemang gäller att hund som uppvisar "Oacceptabelt beteende" ska rapporteras, avvisas från området och tillsvidare uteslutas från både avel, tävling/prov och annat som arrangeras. SKK gör en utredning om hunden ska få fortsätta att tävla eller inte.
Från det att hunden tas ur bilen eller anländer till det område som utgör parkering/tävlingsområde gäller den här regeln.
Detta står i punkt 5 i SKKs utställnings/tävlingsbestämmelser.
"5 Oacceptabelt beteende
Hund som under utställning, prov, tävling eller klubborganiserad aktivitet uppvisar ett oacceptabelt beteende genom att visa aggressivitet, göra utfall eller på annat sätt uppträda hotfullt mot männiksor och/eller andra hundar ska avvisas från området.
Särskild rapporteringsskyldighet för domare och funktionärer
Tjänstgärande domare och funktionär är skyldig att på särskild blannkett, skriftligen till SKK rapportera då hund under utställning, prov, tävling eller klubborganiserad aktivitet visat oacceptabelt beteende enliggt ovan. Det åligger arrangören att tillse att blanketten finns tillgänglig vid arrangemanget."
"eller klubborganiserad aktivitet" är tydligen ett tillägg som är nytt för i år.
Hundar som fått nolla pga dålig mentalitet på utställning behöver inte automatiskt rapporteras till SKK - nolla kan utdelas både för aggressiva och/eller rädda hundar som inte kan hanteras av domaren för att dom hotar eller försöker fly. I båda fallen ska nollan signeras av domaren och det ska tydligt framgå varför hunden har fått en nolla. Om hunden har varit aggressiv ska den också rapporteras på den särskilda blanketten enligt ovan.
"Mentalnolla" på utställning (oavsett om den beror på aggression eller rädsla) får alltid tillägget "Rapporteringskod A" i Hunddata. Tre "mentalnollor" utesluter hunden från vidare deltagande i utställning/prov/tävling för alltid. De utesluts också från all avel enligt SKKs grundregler 2:3.
Hundar som under andra tävlings/provformer än utställning uppträder aggressivt blir rapporterade enligt "Oacceptabelt beteende"-paragrafen och får också "Rapporteringskod A" i Hunddata.
Brains AND Beauty!
"Bästa sättet att bli av med en vän brukar vara att ha affärer ihop..."
-

Tofsen - Champion

- Hundras(er): pek
petra_el skrev:Olivetti: Va? bara fortsatte, är det sant?
Läs mer om händelsen på hemsidan som jag länkade till i starten av den här tråden!
Brains AND Beauty!
-

Tofsen - Champion

- Hundras(er): pek
petra_el skrev:Olivetti: Va? bara fortsatte, är det sant?
Ja, så var det. http://frosta.se/frosta.nyheter.html
Man får rulla ner en bit under bilden så står det att läsa på 9 juni.
Störst av allt är kärleken - och lika lön för lika arbete.
- Olivetti
- Veteran

det är sådant som man får sömnlösa nätter av - har varit på väg att ringa ägaren till hunden i flera dagar - men med tanke på att jag skulle kunna bli väldigt otrevlig så har jag avstått.
Detta är verkligen oacceptabelt beteende och jag hoppas hon åker ur både SKK o rasklubben. Men då det inte finns så många uppfödare av rasen har jag en känsla av att man från klubbens sida helst vill sopa in det hela under närmsta matta.
Hur man kan ta med en halvgammal - 8 år - hund med blåsljud o hosta till en utställning - ja det kommer jag aldrig att förstå.
Jag har fött upp king charles spaniel i 20 år - men lämnat rasen bakom mig. Det finns aktiva människor som verkligen har jobbat för att få folk att kolla sina hundars hjärtan och ögon och inte avla på allt.
Mer om det och diverse annat finns på
http://www.kingcharles.se/
http://www.kingcharlesalliansen.com/
På klubbens hemsida finns utställningsresultat och vinnarbild - inget grattis från mig till uppfödaren av BIR-hunden, inte heller till hans ägare som även hon var väldigt passiv.
Förmodar att dom anmält till världsutställningen och har vett att stanna hemma!
Detta är verkligen oacceptabelt beteende och jag hoppas hon åker ur både SKK o rasklubben. Men då det inte finns så många uppfödare av rasen har jag en känsla av att man från klubbens sida helst vill sopa in det hela under närmsta matta.
Hur man kan ta med en halvgammal - 8 år - hund med blåsljud o hosta till en utställning - ja det kommer jag aldrig att förstå.
Jag har fött upp king charles spaniel i 20 år - men lämnat rasen bakom mig. Det finns aktiva människor som verkligen har jobbat för att få folk att kolla sina hundars hjärtan och ögon och inte avla på allt.
På klubbens hemsida finns utställningsresultat och vinnarbild - inget grattis från mig till uppfödaren av BIR-hunden, inte heller till hans ägare som även hon var väldigt passiv.
- gunvor
- Valp

gunvor skrev:det är sådant som man får sömnlösa nätter av - har varit på väg att ringa ägaren till hunden i flera dagar - men med tanke på att jag skulle kunna bli väldigt otrevlig så har jag avstått.
Tyvärr gäller väl bara det oacceptabla beteendet i SKK-paragraferna inte människor.
Skulle spontant tycka att man kunde polisanmäla ägaren för djurmisshandel. En sådan person ska överhuvudtaget inte ha djur.
elvira
- elvira
- Veteran

- Hundras(er): Collies
Vad är det för folk dom gått på denna utställning egentligen 5-6 insidenter!Sanna med vargarna skrev:Det var mycket som hände i Vänersborg.(underligt att ingen nämt detta innan)
En shelti avled efter ha blivit på fluggen och illa skadad av en moloss. (matte till sheltin och mannen som särade dem skadades av molossen)
En cavalier (ev.stavfel) avled då tantan som hade den tog med en åldring med hjärtfel och satte den i solen.(som tofsen nämner ovanför)
Pincher domaren blev beten av en pincher fick göra 1 timmes uppehåll.
En hund fick en allergisk reaktion (tror den överlvde)
Men det var bara 1 utropp om 1 hund i bil.
//Sanna
Att sätta en hund i solen tills den avlider och lämna kvar en hund i bilen tar lite toppen om man så säger, där ser jag inga direkta ursäkter från ägarna. Men har ju själv varit på utstälningar där ägarna lämnat hundar i burar hela utställningsdagen så förvånnar mig inte. Att en hund anfaller en annan hund på utställningsplatsen är ju inte så "konstigt" då det ju kan vara väldigt oroligt och ovanlig situation för hunden. Är det väldigt varmt och jävligt så ökar det ju på problematiken. Men det borde ju inte få förekomma.
-

Daniel83 - Valp

- Hundras(er): Prazsky Krysarik och DP/vava
jenny_stridh skrev:. Det handlar helt enkelt om att folk ska ha koll på sina hundar.
Och nya populära lite "häftiga" raser som nybörjare (och ofta småväxta unga tjejer???) köper och inte inser vilken kapacitet hundarna besitter. En okopplad hund som ligger och tuggar på ett tuggben på en utställning inför öppen ridå? Man häpnar när man hör sådant.... Och detta är också anledningen till att jag ofta lyfter upp mina små då vi passerar dylika rasers ringar. Finns ingen anledning att chansa i trängseln.
Ibland undrar jag om det skulle vara obligatoriskt att sätta munkorg på hundar eller att de SKA sitta i bur mellan bedömningarna. I varje fall är väl koppeltvång ett måste!
-

maria - Champion

- Hundras(er): Cavalier King Charles Spaniel
Min Adam blev ordentligt påflugen av en annan Cane corso hane som stod bredvid oss inne i ringen. Han halvstod över Adam medan ägaren fick fatt på hans halsband och "hängde" upp honom ovanför Adam som inte hade hunnit förstå vad som hänt eftersom han hade fokus åt annat håll just då (den hanen har också bitit en människa på en annan utställning och gjort utfall på andra hundar på andra utställningar)
Den fick fortsätta tävla...... Jag fattar det inte!
Nu tror jag att han har förbud men det tog banne mej tid och det skulle till ett bett på en människa INNAN det hände något hos SKK.... Sorry, men jag tycker att det var SEGT reagerat från "myndigheten"....!
Den fick fortsätta tävla...... Jag fattar det inte!
Nu tror jag att han har förbud men det tog banne mej tid och det skulle till ett bett på en människa INNAN det hände något hos SKK.... Sorry, men jag tycker att det var SEGT reagerat från "myndigheten"....!
maddox & adam
R.I.P vårt allt 'Ella' -> mycket älskad och saknad!
R.I.P vårt allt 'Ella' -> mycket älskad och saknad!
-

Maddox - Veteran

- Hundras(er): Cane Corso
MalinBaltzar skrev:Det är inte en Cane Corso som bitit Sheltin, även om jag kan hålla med om att det egentligen inte spelar någon roll vilken ras det handlar om.
Nähä... d är ju lite tråkigt när folk skriver att dom sett att d är en viss ras. Sen så är det totalt fel iaf!!
Tänkte på Bullmastiff... men inte sjuttan kan man väl ta fel på Bullmastiff & corso?
- Ters
- Veteran