Välkommen till AoH forum om hundarSveriges populäraste forum om hundar med ca 800 nya inlägg per dag. Här samlas allt från nybörjare till proffsen av hundförare och diskuterar livet med hund, träningstips och mycket mer. Alla medlemmar, som vill, får en egen Gratis Blogg!. Registrera dig du också och kom med in i gemenskapen. Mvh |
Utställningshund dog vid ringside
Re: Utställningshund dog vid ringside
Maddox skrev:Min Adam blev ordentligt påflugen av en annan Cane corso hane som stod bredvid oss inne i ringen. Han halvstod över Adam medan ägaren fick fatt på hans halsband och "hängde" upp honom ovanför Adam som inte hade hunnit förstå vad som hänt eftersom han hade fokus åt annat håll just då (den hanen har också bitit en människa på en annan utställning och gjort utfall på andra hundar på andra utställningar)
Den fick fortsätta tävla...... Jag fattar det inte!
Nu tror jag att han har förbud men det tog banne mej tid och det skulle till ett bett på en människa INNAN det hände något hos SKK.... Sorry, men jag tycker att det var SEGT reagerat från "myndigheten"....!
Det var ett tag sen antar jag??
Jag har sett en tjej med en stoooor Cc hane, han var då unghund & hon hade noll kontroll på honom. Jag kan ju säga det att d var tur han var snäll. En gång så satt hon ner på marken med sin hund & han bestämde sej för att gå bort till några småhundar & hälsa... matte åkte på magen efter sin hund.
Uppfödarna borde nog vara mer noga vart dom säljer sina hanar... det är STORA & KRAFTIGA hundar & man måste ha kontroll på ett sånt muskelpaket, annars kan ju vad som helst hända.
- Ters
- Veteran

Förra sommaren hände detta.
Ters skrev:
Det var ett tag sen antar jag??
maddox & adam
R.I.P vårt allt 'Ella' -> mycket älskad och saknad!
R.I.P vårt allt 'Ella' -> mycket älskad och saknad!
-

Maddox - Veteran

- Hundras(er): Cane Corso
Olivetti skrev:Sanna med vargarna skrev:En cavalier (ev.stavfel) avled då tantan som hade den tog med en åldring med hjärtfel och satte den i solen.(som tofsen nämner ovanför)
//Sanna
Den hjärtsjuka hunden som satt i bur i solen var ingen cavalier. Det var en king charles spaniel.
Andra tog hand om den stackars döende hunden, men ägaren fortsatte visa sina andra hundar och vinna, som om inget hänt.
HUR kan man göra så????![]()
![]()
Alla bör inte ha hund. Ut med sådant pack ur SKK.
Du har så rätt... jag var osäker på rasen därför skrev jag inte ut hela rasen
//Sanna
Vinthundsägarens filosofi: Fast hand utan brutalitet
-Dragon Light´s kennel-
-Dragon Light´s kennel-
-

Sanna med vargarna - Champion

- Hundras(er): Irl. varghund
"Mental-nolla" är ett dåligt uttryck tycker jag.
Nolla tilldelas en hund som inte följer rasstandarden. Det har inget med mentalitet etc att göra. Nolla delas endast ut i ringen under bedömning.
"Rapporteringskod A" ska en hund rapporteras för om den visar t.ex flyktbeteende, överdriven rädsla eller oro. Det sker t.ex om hunden vägrar mätas eller är så rädd för mätstickan så att det inte går att mäta hunden. Eller att hunden vill fly när domaren kommer fram. Även hund med viss aggressivitet ska rapporteras för detta. Rapporteringskod A kan en hund få även utan att ha fått nolla i bedömning. Rapporteringskod A kan en hund få från det att den ankommer utställningsområdet tills dess den lämnar det. Tre stycken Rapporteringskod A innebär förbud mot fortsatt tävlan (t.ex utställning, viltspår, lydnad, agility, MH, MT osv.) Hunden får alltså aldrig tävla mer. Vissa som har fått denna koden har aldrig uppfattat sin hund som aggressiv, den ryggade undan lite för en domare som inte kunde mäta. Och sen har hunden rapporterats, så koden ska inte enbart ses som en "mentalitetskod", den innehåller så mycket mer.
"Oacceptabelt beteende" ska hundar rapporteras för som utgör hot mot människor eller andra hundar. Detta gäller inte bara på utställning utan på all form av tävlan och träning. Även t.ex SBK-instruktörer har skyldighet att rapportera hund som utgör fara. Dock t.ex vid MH och MT så har man visst överseende med att hunden av misstag kan råka bita en i fingret när man t.ex kampar med hunden. Det är dock skillnad på en hund som rusar rakt fram för att bita i trasan på 40 meters håll och som råkar träffa ett av testledarens fingrar i farten, och en hund som rusar 40 meter rakt fram och hugger testledaren i benet.
Oacceptabelt beteende innebär omedelbart tillfälligt förbud mot tävling/deltagan, och skickas direkt till SKKs vd Ulf uddman. Där avgör man ärendet, och det sker oftast att man låter hunden genomföra ett test för utvärdering. Testet är inte standardiserat utan anpassas efter vad som har hänt. Oftast är det mentallärarna (ca 10-20 st i hela Sverige) som utför detta. Deras rekommendation ligger sedan till grund om hunden ska få fortsatt förbud eller inte. vilket fall som helst så registreras detta också som "Rapporteringskod A" på Hunddata så man kan inte enkelt urskilja vilken hund som är avstängd eller inte, jämfört med de som bara ryggade för mätstickan.
När hund stängs av informeras specialklubben om det.
Nolla tilldelas en hund som inte följer rasstandarden. Det har inget med mentalitet etc att göra. Nolla delas endast ut i ringen under bedömning.
"Rapporteringskod A" ska en hund rapporteras för om den visar t.ex flyktbeteende, överdriven rädsla eller oro. Det sker t.ex om hunden vägrar mätas eller är så rädd för mätstickan så att det inte går att mäta hunden. Eller att hunden vill fly när domaren kommer fram. Även hund med viss aggressivitet ska rapporteras för detta. Rapporteringskod A kan en hund få även utan att ha fått nolla i bedömning. Rapporteringskod A kan en hund få från det att den ankommer utställningsområdet tills dess den lämnar det. Tre stycken Rapporteringskod A innebär förbud mot fortsatt tävlan (t.ex utställning, viltspår, lydnad, agility, MH, MT osv.) Hunden får alltså aldrig tävla mer. Vissa som har fått denna koden har aldrig uppfattat sin hund som aggressiv, den ryggade undan lite för en domare som inte kunde mäta. Och sen har hunden rapporterats, så koden ska inte enbart ses som en "mentalitetskod", den innehåller så mycket mer.
"Oacceptabelt beteende" ska hundar rapporteras för som utgör hot mot människor eller andra hundar. Detta gäller inte bara på utställning utan på all form av tävlan och träning. Även t.ex SBK-instruktörer har skyldighet att rapportera hund som utgör fara. Dock t.ex vid MH och MT så har man visst överseende med att hunden av misstag kan råka bita en i fingret när man t.ex kampar med hunden. Det är dock skillnad på en hund som rusar rakt fram för att bita i trasan på 40 meters håll och som råkar träffa ett av testledarens fingrar i farten, och en hund som rusar 40 meter rakt fram och hugger testledaren i benet.
Oacceptabelt beteende innebär omedelbart tillfälligt förbud mot tävling/deltagan, och skickas direkt till SKKs vd Ulf uddman. Där avgör man ärendet, och det sker oftast att man låter hunden genomföra ett test för utvärdering. Testet är inte standardiserat utan anpassas efter vad som har hänt. Oftast är det mentallärarna (ca 10-20 st i hela Sverige) som utför detta. Deras rekommendation ligger sedan till grund om hunden ska få fortsatt förbud eller inte. vilket fall som helst så registreras detta också som "Rapporteringskod A" på Hunddata så man kan inte enkelt urskilja vilken hund som är avstängd eller inte, jämfört med de som bara ryggade för mätstickan.
Varför kasta småsten i glashus när man kan skjuta sig själv i foten med en bazooka?
-

Dobbe - Champion

- Hundras(er): Fyrbenta
Ja det är så tragiskt att det ska hända överhuvudtaget
-

Puma of Sthlm - Nosare

- Hundras(er): Grand Danois
Dobbe skrev:"Mental-nolla" är ett dåligt uttryck tycker jag.
"Mentalnolla" är ett mycket bra ord eftersom det talar om vad nollan delats ut för. Hunden har fått en nolla för att den inte har på utställning att göra pga sin mentalitet. Nolla ska enligt utställningsbestämmelserna delas ut av flera olika anledningar : dålig mentalitet, (dvs hund som är aggressiv eller rädd så domaren inte kan ta i den). för exteriört otypisk hund eller hund med enligt rasstandarden diskvalificerande fel (dålig mentalitet enligt ovan går in här också), anatomiska defekter som påverkar hälsan, kryptorchid.
SKK har blivit betydligt hårdare när det gäller aggressiva hundar. Därav den relativt nya regeln om att domare och funktionär är skyldiga att rapportera hundar som uppträder aggressivt mot andra hundar eller mot människor. Hund som inte gör några direkta utfall utan kanske bara spänner sig och morrar lite mot domaren visar också aggressivt beteende och brukar få en nolla men rapporteras sällan för "oacceptabelt beteende" fast det egentligen borde göras. Eftersom den har fått en nolla pga sin mentalitet , en "Mentalnolla" får den ändå "Rapporteringskod A" i hunddata eftersom domaren utdelat nollan. Därav uttrycket "Mentalnolla".
Brains AND Beauty!
"Bästa sättet att bli av med en vän brukar vara att ha affärer ihop..."
-

Tofsen - Champion

- Hundras(er): pek
Dobbe skrev:"Rapporteringskod A" ska en hund rapporteras för om den visar t.ex flyktbeteende, överdriven rädsla eller oro. Det sker t.ex om hunden vägrar mätas eller är så rädd för mätstickan så att det inte går att mäta hunden. Eller att hunden vill fly när domaren kommer fram. .
En rädd hund som inte går att ta i för att den t.ex försöker fly ska inte rapporteras på den speciella blanketten för "Oacceptabelt beteende". Den blanketten gäller enbart för aggressiva hundar.
Den rädda hunden ska ha en nolla på utställningen. Domaren signerar nollan i prislistan och det ska särskuílt framgå varför hunden har fått en nolla. När sedan utställningsresultatet registreras i Hunddata får alla "mentalnollor" (oavsett om hunden fått en nolla pga aggressivitet eller rädsla) "Rapporteringskod A" . Man vet således att en hund med en nolla som resultat har fått den pga bristande mentalitet (en "mentalnolla") eftersom det då alltid står "Rapporteringskod A" också. Man vet dock inte om den har fått "mentalnollan" pga aggressivitet eller pga rädsla.
Brains AND Beauty!
-

Tofsen - Champion

- Hundras(er): pek
Jag hoppas bara att det inte händer lika många incidenter i Avesta till helgen - ska vara där på både lördag och söndag.
Blir bara så besviken på hundfolk, jämt och ständigt. Jag måste leva i någon slags utopi där jag i naiv blindhet tror att folk som ställer sina hundar (och inte bara utställare för den delen) faktiskt bryr sig om sina hundar OCH andras hundar, och har vett nog att tänka längre än fem minuter in i framtiden.
Stackars alla hundar som tvingas råka ut för sådana människor, direkt eller indirekt...
Blir bara så besviken på hundfolk, jämt och ständigt. Jag måste leva i någon slags utopi där jag i naiv blindhet tror att folk som ställer sina hundar (och inte bara utställare för den delen) faktiskt bryr sig om sina hundar OCH andras hundar, och har vett nog att tänka längre än fem minuter in i framtiden.
Stackars alla hundar som tvingas råka ut för sådana människor, direkt eller indirekt...
-

stillme - Unghund

- Hundras(er): Berger
Det finns exempel på hund som t.ex har blivit placerad i bästa ***klass och sen rapporterats för kod A. Där finns ingen nolla med. Det finns exempel på hund som har fått A på Hunddata utan nåt mer alls. Det kan då handla om hund som har varit med inne på utställningen men inte ställts ut.
Ett problem är att hundar får KEP, nolla etc när den faktiskt ska ha Rapporteringskod A.
Ett problem är att hundar får KEP, nolla etc när den faktiskt ska ha Rapporteringskod A.
Varför kasta småsten i glashus när man kan skjuta sig själv i foten med en bazooka?
-

Dobbe - Champion

- Hundras(er): Fyrbenta
Som uppfödare till den hund som dog i samband med king charles alliansens jubileumsutställning känner jag mig fruktansvärt ledsen över det som hänt och fattar inte hur människan kan vara så nonchalant och korkad!
Hon har ju genom åren haft flera hundar från mig och jag har väl aldrig misstänkt att hon slarvat med dem. Men i det här fallet så var det slarv med uppföljningen av hans hjärtstatus, ett blåsljud på en halvgammal hund är ingen katastrof om man sköter det hela . Människan bor ju dessutom så att hon har en av sveriges bästa hjärtveterinärer nästan på gångavstånd. Hunden hade ju flyttat till ett äldre par som han skulle åldras tillsammans med - undrar hur dom mår?
Hon har ju genom åren haft flera hundar från mig och jag har väl aldrig misstänkt att hon slarvat med dem. Men i det här fallet så var det slarv med uppföljningen av hans hjärtstatus, ett blåsljud på en halvgammal hund är ingen katastrof om man sköter det hela . Människan bor ju dessutom så att hon har en av sveriges bästa hjärtveterinärer nästan på gångavstånd. Hunden hade ju flyttat till ett äldre par som han skulle åldras tillsammans med - undrar hur dom mår?
- gunvor
- Valp